Detoks, czyli zaprowadzenie porządku w układzie pokarmowym i oczyszczenie organizmu z toksyn to obok snu najlepszy kosmetyk, który wpłynie nie tylko na poprawę naszego wyglądu, ale także zdrowia. Detoks ma także wpływ na nasze samopoczucie psychiczne i fizyczne. Jeśli organizm będzie odpowiednio nawodniony i oczyszczony z toksyn, poprawi się jakość naszego snu, odzyskamy siły witalne i energię, poprawimy także koncentrację i procesy myślenia. To tylko kilka z korzyści, jakie daje oczyszczenie organizmu. Istnieje kilka typów detoksu, np. detoks warzywno-owocowy, przeciwpasożytniczy. W tym artykule skupimy się na detoksie sokowym.

Czy głodówka sokowa nie szkodzi organizmowi?

Jak sama nazwa wskazuje, detoks sokowy polega na nawodnieniu organizmu przy użyciu soków, które dodatkowo dostarczają mu witamin, minerałów i innych składników odżywczych wpływających na kondycję i zdrowie komórek. Podczas głodówki sokowej wypija się średnio 4-5 szklanek soków warzywnych i/lub owocowych w ciągu dnia. Rozcieńczamy je z wodą, możemy także dodatkowo pić zwykłą wodę lub herbaty ziołowe. Soki pijemy powoli, małymi łyczkami. Mając na uwadze to, że podczas detoksu sokowego rezygnuje się całkowicie z jedzenia, nasuwa się pytanie, czy nie osłabi to zbyt mocno organizmu? Owszem, należy podkreślić, że do detoksu sokowego należy się odpowiednio przygotować.
Ważne jest oczyszczenie jelit i usunięcia pasożytów z organizmu. Jeśli dobrze przygotujemy się do głodówki, efekty będą zdumiewające. Wystarczy kilka dni, by odczuć i zauważyć efekty. Oczywiście nie nawodnimy organizmu z dnia na dzień. Musimy wyrobić w sobie nawyk picia wody. To bardzo ważne, by w ciągu dnia wypijać przynajmniej 8 szklanek wody. Dzięki temu skóra stanie się jędrna, a zmarszczki znacznie się spłycą. Organizm szybko przyzwyczai się do „nowych zasad” i z pewnością nie zaszkodzimy sobie tym, że zaczniemy mniej jeść. Soki dostarczą organizmowi odpowiednie składniki, a my sami zgubimy zbędne kilogramy.

Detoks sokowy – ważne zasady

Podczas głodówki sokowej płyny spożywa się średnio co godzinę. Zaczynamy od szklanki ciepłej wody z cytryną, potem na przemian wypijamy sok, herbatę ziołową i znowu wodę. Jeśli rozpoczynamy dzień o 7.00, kończymy go po 12 godzinach, czyli w tym przypadku o 19.00. O tej godzinie wypijamy 3/4 szklanki soku warzywno-owocowego i uzupełniamy szklankę wodą.

Soki najlepiej gdybyśmy przygotowywali sami, np. za pomocą wyciskarki lub sokowirówki. Możemy też zakupić specjalne jednodniowe świeżo wyciskane soki w sklepie. Bardzo dobrze na organizm wpływa także sok z kiszonej kapust, a także zakwas buraczany.

Soki wypijamy maksymalnie przez 5 dni. Możemy je przygotować z następujących zestawów warzyw, owoców:

  • marchew, jabłko,
  • marchew, seler naciowy, cytryna,
  • jarmuż, marchew, seler naciowy,
  • grejpfrut, cytryna, burak,
  • kiwi, szpinak, jabłko,
  • gruszka, kiwi, jarmuż.

Zauważmy, że w składzie soków nie pojawiają się takie owoce jak banany czy winogrona. Dlaczego? Owoce te mają bardzo dużo cukrów, dlatego lepiej wyeliminować je z diety.

Soki można przygotowywać na bieżąco, ale jeśli pracujemy i nie mamy na to czasu, możemy przygotowywać je w kilku porcjach. Te przygotowywane w wyciskarce zachowują świeżość znacznie dłużej niż te z sokowirówki. Jeśli zależy nam, by sok dłużej zachował świeżość, wystarczy dodać do niego sok z cytryny.

Na koniec jeszcze jedna uwaga – detoks sokowy nie trwa zbyt długo, bo jedynie kilka dni. Mimo to, powinien być początkiem trwałych zmian w naszym życiu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here